به وب سایت سپهر سپید خوش آمدید
سپهر سپید ایرانیانسپهر سپید ایرانیانسپهر سپید ایرانیان
۰۲۱-۷۷۶۱۶۹۴۶
sephersepid@gmail.com
تهران خیابان انقلاب خیابان بهار جنوبی برج بهار واحد ۴۴۳

رنگ آمیزی نمای ساختمان

رنگ آمیزی نمای ساختمان

انجام رنگ آمیزی نمای ساختمان سبب ایجاد شدن جلوه ای تازه در نمای ساختمان شما می شود.

اگر بخواهیم انجام رنگ آمیزی نما را از گذشته تا به حال مقایسه کنیم ، انجام نقاشی نمای ساختمان نسبت به قبل بسیار حرفه ای تر و راحت تر شده است؛ حتماً باید برای گرفتن بهترین نتیجه این کار را به کسانی که در این زمینه تخصص و مهارت کافی را دارند بسپاریم.

رنگ آمیزی نما

اگر بخواهیم درجه سختی کار رنگ آمیزی را بسنجیم در کل کار سختی نیست اما زمانی که بحث ساختمان های مرتفع پیش می آید نمی توان رنگ آمیزی نما را کار راحتی در نظر گرفت.

نکته قابل توجه این است که نوع رنگ نمایی که برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود با رنگ نمایی که داخل ساختمان استفاده می شود کاملاً متفاوت می باشد و حتماً در انتخاب نوع رنگ هم فاکتور هایی زیادی باید سنجیده شود از جمله :

رنگ ها باید علاوه بر طول عمر و حفظ زیبایی خود در مقابل تمامی شرایط آب و هوای آن منطقه مثل بارش های شدید و حتی تابش شدید نور خورشید از مقاومت بالایی نیز برخوردار باشد.

ویژگی رنگ نما

از جمله از مزایای رنگ نما می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حتماً رنگی که برای نمای ساختمان خود انتخاب می کنید از مقاومت کافی در برابر شرایط جوی و آب و هوای مثل باد و باران و نور خورشید UV داشته باشد و نباید با گذشته زمان چسبندگی خود را از نمای ساختمان دست بدهد.
  • رنگی که استفاده نموده اید باید غیر قابل اشتعال باشد.
  • رنگ نمای ساختمان باید قابلیت شستشو ، حلال در آب را داشته باشد که در زمان انجام نماشویی ساختمان تان دچار مشکل نشود.
  • رنگ نما نباید با گذشت زمان پوسته پوسته شود.
  • باید دارای قابلیت انعطاف پذیری باشد به علاوه مقاوم در مقابل تنشهای ساختمانی
  • رنگ نمای ساختمان باید دارای قابلیت عدم رنگ پریدگی باشد؛ برخی از ساختمان ها با گذشت زمان رنگ نمای آن ها تغییر رنگ می کند و کیفیت اولیه خود را از دست می دهد.

انواع رنگ نمای ساختمان

انواع رنگ نمای ساختمان
  • رنگ اکریلیک

اگر بخواهیم رنگ نمای ساختمان را بر اساس محبوبیت بیان کنیم رنگ اکریلیک از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد چرا که رنگ اکریلیک از مقاومت بالا همینطوراز درخشندگی و محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد، اگر بخواهیم بهترین رنگ را در این گروه بگوییم رنگ چوتن می باشد.

  • رزین آکریلیک

رزین آکریلیک بر پایه رنگ آبی و روغنی می باشد و دارای قابلیت ضد قارچ ، بودن بو، مقاوم در برابر اشعه UV می باشد، همچنین قابل ذکر است می توان از این رنگ بر روی انواع سطوح گچی ، سیمانی و غیره استفاده نمود.

  • رنگ استخری

از رنگ استخری بیشتر برای پوشش داده سطوح استخر استفاده می گردد که سبب مقاوم سازی و نفوذ ناپذیری در مقابل آب ، رطوبت و همچنین دارای قابلیت ضد قارچ و ضد جلبک می باشد.

  • رنگ روغنی

در بیشتر نمای های ساختمان ها که در آن ها از نرده ، در و پنجره فلزی استفاده شده است از این رنگ برای رنگ آیزی نمای ساختمان استفاده می شود.

این رنگ بر پایه حلال نفتی مثل تینر و غیره می باشد .

  • رنگ اپوکسی

نوع دیگر رنگ های پر طرفدار رنگ اپوکسی می باشد که این مدل رنگ به دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر فرسایش دارد بیشتر در کفپوش ساختمان ها استفاده می شود.

  • رنگ نانو

دلیل استفاده از این مدل رنگ ، به دلیل ساختار نانو متری غیر قابل نفوذ در مقابل رطوبت می باشد ، و به دلیل مقاومت بالایی که دارد گزینه مناسبی برای رنگ آمیزی نمای ساختمان می باشد.

حالا که تصمیم به رنگ آمیزی نمای ساختمان خود گرفته اید مسئله ی مهم انتخاب مناسب ترین پیمانکار برای اجرای پروژه ی تان است ولی قبل از اینکه پیمانکاران مختلف را از لحاظ قیمت و پروپوزال مقایسه کنید باید خودتان را آماده ی پاسخگویی به سوالات مهمی کنید .

باید چرایی مخدوش شدن رنگ قبلی نمای ساختمانتان را پیدا کنید .

چرا رنگ آمیزی نمای ساختمان به مشکل بر می خورد:

علل مخدوش شدن رنگ آمیزی نمای ساختمان به صورت زیر میباشد :

 1.گذر زمان :

ممکن است در زمان اجرا همه چیز مرتب پیش رفته باشد و تنها گذر زمان علت معیوب شدن رنگ نمای ساختمانتان باشد . طبیعی است که در اثر مسائل جوی و باران و گرد و غبار و اشعه ی خورشید، رنگ نمای ساختمان کیفیت خود را به مرور زمان از دست داده و رفته رفته نیاز به ترمیم داشته باشد .

با کیفیت ترین رنگ هایی که در حال حاضر در بازار ایران وجود دارند میتوانند 5 سال کیفیت اولیه ی خود را حفظ می کنند و پس از آن اندک اندک از کیفیت آنها کاسته شده و در مقابل شرایط جوی رنگ میبازند، البته عمر مفید آنها را می توان تا 15 سال در نظر گرفت (به شرط اجرای مناسب) .

2.استفاده از رنگ نامناسب:

تنها با کیفیت بودن، زیبا بودن و گران بودن رنگ انتخابی شما، شرط مناسب بودن آن برای اجرا در پروژه تان نیست . با توجه به نیازها باید رنگ را انتخاب کرد . شرایط آّب و هوایی و میزان رطوبت سطح مورد نظراز یک طرف و مصالح به کار رفته در نمای ساختمان از طرف دیگر انتخاب های شما را محدود خواهند کرد .

به شما پیشنهاد می کنیم که انتخاب رنگ مناسب را به بعد از مشاوره با افراد خبره و مطالعه ی مقالات تکمیلی ما موکول نمایید .

اگر رنگ نامناسبی را برای رنگ آمیزی نمای ساختمانتان انتخاب کنید مطمئناً شرایط طبق دلخواه شما پیش نخواهد رفت .

3.استفاده از رنگ با کیفیت پایین :

احتمالا شما هم تجربه ی استفاده از محصولی بی کیفیت را داشته اید . احساس من بعد از یک خرید اشتباه و غیر قابل برگشت توصیف ناپذیر است البته مدت زمان استفاده از آن محصول و هزینه ای که بابت آن پرداخت شده است هم در این احساس بسیار تاثیر گذار است .

بدون شک استفاده از رنگ ضعیف برای رنگ آمیزی نمای ساختمان، از آن دسته خرید هایی است که مدت های طولانی فکر شما را درگیر خواهد کرد .

رنگ نمای ساختمان هم مانند تمام مصالح دیگر درجه بندی کیفی دارد . شاید ایراد اصلی رنگ قبلی نمای ساختمان شما استفاده از رنگ هایی با کیفیت پایین باشد . پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ های کامپیوتری برند های معتبر تولید رنگ میباشد . در حال حاضر شرکت های ایرانی ای هستند که رنگ نمای ساختمان را با کیفیت قابل قبول و تنوع بسیار بالا ارائه میدهند، رنگ های وارداتی از اروپا هم کیفیت بسیار بالایی دارند که هزینه ی بالا تری هم برای آنها باید پرداخت کرد . در خصوص رنگ های وارداتی مهمترین موضوع اصالت رنگ می باشد . چیزی که اطمینان از آن در این آشفته بازار نیاز به دقت بالایی دارد .

رنگ آمیزی نمای ساختمان، فارغ از اینکه با کدام پیمانکار قرارداد می بندید و از کدام کیفیت رنگ استفاده می کنید هزینه ی نسبتا بالایی برای شما در بر خواهد داشت برای همین به شما توصیه میکنیم که تا بودجه ی اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمانتان را برای استفاده از رنگ با کیفیت مناسب تامین نکرده اید ، دست نگه دارید .در ضمن در مورد قیمت هایی که به صورت غیر قابل باوری پایین هستند بیشتر تحقیق کنید .

چون زیان حاصل از انتخاب رنگ بی کیفیت به زودی نمایان خواهد شد .

4.خطا در اجرا :

در صد بالایی از اشکالات در رنگ آمیزی نمای ساختمان به پیمانکار برمیگردد .

این مورد از استفاده از رنگ نامناسب ، استفاده از رنگ بی کیفیت ،تا اشتباه در اجرای درست کار و حتی کم کاری را در بر می گیرد.

پاسخ گویی به سه سوال اول کلید انتخاب آسان، بین مجریان رنگ آمیزی نمای ساختمان می باشد .

در ادامه به اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمان می پردازیم :

روشهای اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمان :

روش های اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمان به سه صورت استفاده از داربست، کار در ارتفاع بوسیله ی طناب(rope access) و استفاده از کلایمر می باشد .

در بین روشهای بالا استفاده از کلایمر تنها در ساختمانهایی که در زمان ساخت تجهیزات لازم در آن تعبیه شده است کاربرد دارد . در صورتی که شما امکانات استفاده از کلایمر را دارید، بهترین روش برای شما خواهد بود .

با توجه به محدودیت های استفاده از کلایمر، سهم بالایی از پروژه های رنگ آمیزی نمای ساختمان به کمک استفاده از طناب rope access انجام می شود .

معایب استفاده از داربست در مقابل دسترسی با طناب (rope access) :

1.جلوه ی ظاهری نما :

اصولا پروژه های رنگ آمیزی نمای ساختمان زمان بر می باشند با این حساب تصور کنید برای یک ماه جلوی نمای ساختمان خود را داربست بکشیم، واقعا آزار دهنده است .

2.حوادث غیر مترقبه :

حتی با کم بودن احتمال اینکه به هر دلیلی اجرای پروژه ی شما متوقف شود، نمی توانید تصورش را بکنید که باید با آن داربست ها چه کار کرد . در حقیقت به خاطر برداشتن داربست ها هم که شده باید به هر قیمتی پروژه را سریعتر به پایان برسانید . این موضوع یک محدودیت بزرگ است.

3.ایمنی :

از لحاظ ایمنی هم تفاوت داربست با دسترسی با طناب قابل قیاس نیست . میزان حوادث در سیستم دسترسی با طناب نزدیک به صفر است چون این روش ذاتا با مسائل ایمنی درگیر شده است اما تا به حال چند نفر مشاهده شده اند که ایمنی در کار را روی داربست رعایت کنند.

البته باید از اینکه نیروهای اسپایدرمن(کسانی که روی طناب کار می کنند) بیمه ی مسئولیت هستند، اطمینان کامل پیدا کنید .

4.قیمت تمام شده :

قیمت تمام شده مهمتر از هر چیز، تابع رنگ استفاده شده و البته شخص پیمانکار است، برای همین نمی توان این دو روش را از لحاظ قیمت مقایسه کرد .

البته در حالت کلی با شرایط یکسان، این دو روش از لحاظ قیمت تفاوت چشم گیری با یکدیگر ندارند .

مراحل اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمان :

خطاهای مربوط به اجرا که تماماً از طرف پیمانکار صورت می گیرد در این مرحله می باشد .

مراحل اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمان

مراحل اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمان به اختصار در زیر آمده است .

  1. شستشوی کل نمای ساختمان با دستگاه واترجت به صورت تاخیری جهت زدودن گرد و غبار و پوسته کنی
  2. پوسته کنی و سمباده زدن کل نمای ساختمان
  3. پوشاندن پنجره ها
  4. بتونه کاری و پرکردن درز ها و شکاف ها
  5. اعمال پرایمر بر روی نمای ساختمان
  6. اعمال دست اولیه رنگ نما
  7. اعمال رنگ  top code  و نهایی

یکی از خطاهایی که در بخش جداگانه به آن خواهیم پرداخت، اشتباهات پیمانکاران در زمان بندی پروژه و اجرا در شرایط آب و هوایی می باشد که به هیچ وجه از طرف تولید کنندگان رنگ مورد تایید نمی باشد .

در بخش تکمیلی سعی خواهیم کرد که تمام جزئیات مربوط به انتخاب رنگ مناسب برای نما و اجرای بی نقص رنگ آمیزی نمای ساختمان بپردازیم .

انتخاب پیمانکار از روی پروپوزال ارائه شده :

با داشتن اطلاعات در مورد مسائلی که در بالا ارائه شد شما میتوانید به آسانی بهترین پروپوزال ارائه شده را تعیین نمایید .

همواره دقت نمایید که هنگام کارشناسی پروژه شما، پیمانکار تمام مسائل مهم و دغدغه های شما را لحاظ نماید .

به این دقت کنید که نتایج تحقیقات شما در خصوص رنگ مناسب، رنگ با کیفیت، پیمانکار ارجح و هزینه ی تمام شده شما در پروژه رنگ آمیزی نمای ساختمانتان برای سالهای زیادی جلوی چشم خودتان و دیگران خواهد بود .

نماهایی همچون نمای سیمانی و آجری بعد از مدتی دچار رنگ رفتگی میشوند و نمای بسیار نازیبایی پیدا میکنندکهاز این رو  نیاز است تا بعد از مدتی رنگ آمیزی نمای ساختمان انجام شود. بعد از رنگ آمیزی نمای ساختمان دوباره جان تازه ای به نما داده میشود و بسیار زیبا و چشم گیر میشود.

رنگ آمیزی نمای ساختمان به دو صورت داربست و طناب انجام میشود. در ابتدا باید نمای ساختمان به خوبی توسط دستگاه واتر جت شستشو شود تا هر گونه آلودگی و جرم از روی نما پاک شود. اگر به هر دلیل نمای ساختمان نیاز به ترمیم داشته باشد باید قبل از رنگکاری نمای ساختمان، نقاط آسیب دیده ترمیم شود. نما با استفاده از سمباده به خوبی سمباده کاری شود. در مرحله آخر میتوان رنگ آمیزی نمای ساختمان را انجام داد.

در روش رنگ آمیزی نمای ساختمان با طناب ابتدا باید یک لایه رنگ نازک بر روی نما زده شود تا کمو کاستی هایی که بر روی کار وجود دارد نمایان شود. سپس برای به دست آمدن کیفیتی مطلوب چندین مرحله رنگ آمیزی انجام شود.

در انتخاب رنگ عواملی همچون نوع نما دخیل هستند. رنگ بر اساس نوع نما انتخاب و به کار برده میشود. توجه داشته باشید که برای رنگ آمیزی نمای ساختمان باید از رنگهایی استفاده شود که با کیفیت بوده و دوباره دچار فرسایش نشوند. در بسیاری از موارد مشاهده میشود چند سال پس از رنگ آمیزی نمای ساختمان دوباره رنگ کیفیت خود را از دست داده و باید دوباره نسبت به رنگ آمیزی اقدام کنید.

کیفیت مناسب رنگ، چسبندگی بالا و همچنین ضد رطوبت بودن از ویژگی های یک رنگ استاندارد به منظور رنگ آمیزی نمای ساختمان است.

سطحی که در زیر رنگ قرار دارد و قرار است تا رنگ آمیزی بر روی آن انجام شود بسیار حائز اهمیت میباشد. اگر سطح دارای پستی و بلندی های زیادی باشد باید در تعداد دفعات زیادی رنگ آمیزی شود. به طور مثال سیمان سفید بعد از رنگکاری ممکن است دچار ترک خوردگی و شکاف های ریزی شود که از همین رو باید از رنگ های اِلاستیکی در اینگونه سطوح استفاده کنیم.

انواع رنگ ها به منظور رنگ آمیزی نمای ساختمان موجود هستند. رنگ پرایمر مخصوص به همراه نمک در سطوح سنگی مانند سنگ های مصنوعی و همچنین سنگ های ساختمانی کاربرد دارد. این رنگ در برابر نور خورشید و همچنین آب مقاومت بسیار خوبی دارد. رنگ های اپوکسی به منظور رنگ آمیزی کف پارکینگ ، کارخانجات  مورد استفاده قرار میگیرد و مقاومت خوبی در برابر آب و همچنین فرسایش دارد. رنک های مولتی کالر از رنگ هایی میباشد که میتوان گفت در اکثر سطوح استفاده میشود و ضد آب و همچنین ضد فرسایش میباشد. رنگ کنیتکس از جمله رنگ های با دوام بسیار بالا بوده و در نمای ساختمان و همچنین پارکینگ کاربرد فراوانی دارد. از دیگر رنگ ها به منظور رنگ آمیزی نمای ساختمان میتوان به رنگ آرتکس اشاره کرد که غیر اشتعال، ضد اشعه فرابنفش و همچنین قابل شستشو میباشد.

ما متعهدیم که برای اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمان شما با بهره گیری از تجربه ی 7 ساله ی خود ،بالاترین کیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن و هزینه ای مناسب در کنار شما باشیم . 

شرکت سپهر سپید ایرانیان

در خبرنامه سایت ما عضو شوید

برای دریافت آخرین اخبار ، به روزرسانی ها ، تبلیغات و پیشنهادات ویژه ای که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود ثبت نام کنید.
نه ممنون
چت آنلاین
تماس با ما